За да се упражни правото на рекламация от страна на потребителя е необходимо от фактическа и правна страна следното:
– Да е налице дефект на потребителската стока;
– Да се предяви рекламация устно или писмено, като за предпочитане е втория начин, като рекламацията се вписва в регистър на предявените рекламации, какъвто търговецът е длъжен да води;
– Прилагат се следните документи: касов бон или фактура; документ установяващ дефекта и други документи, които установяват претенцията по основание и размер;
– Дефекта следва да бъде проявен в рамките на търговския и/или законовия гаранционен срок;
След предявяване на рекламацията, търговецът е задължен да се произнесе в рамките на едномесечен срок, като пред него стоят следните предвидени от закона възможности:
– да приведе стоката в съответствие с договора ( тоест да се отстрани дефекта);
– да я замени
в случай, че не може да удовлетвори потребителя, следва да развали договора и възстанови сумата по договора на потребителя.
Несъответствие на потребителската стока (дефект)
За да е налице дефект, стоката следва да се отклонява от посочените в материалния закон положителни предпоставки за съответствие на потребителската стока. Законодателят е имал възможност изчерпателно да изброи споменатите по-горе предпоставки. Съгласно чл. 106 от ЗЗП, потребителската стока трябва да бъде годна за обичайната употреба, за която тя служи. Ако например – дефекта на стоката не дава възможност стоката въобще да бъде включена, следователно нито една от многобройните функции, които притежава тя, не е било възможно да бъдат използвани. В този смисъл стоката се явява негодна за обичайна употреба, което обуславя наличието на несъответствие. Закона изисква това несъответствие да е значително, в тази връзка ако дефекта не влияе върху възможността стоката да е годна за обичайна употреба, искане за разваляне на договора ще бъде неоснователно – чл. 114, ал. 3 от ЗЗП.